;

Thursday, August 27, 2009

Kesan Tidak Tahu Membaca ???

Pengaruhi minat belajar

Kesan yang agak ketara ialah dari aspek psikologi seperti rasa rendah diri, kurang yakin dan cepat mengalah. Kajian yang dijalankan oleh Universiti Yale menunjukkan kanak-kanak yang mempunyai kepercayaan diri yang terhad tidak dapat menyesuaikan diri dengan baik di sekolah rendah dan situasi-situasi yang baru. Mereka juga sukar belajar menulis dan membaca berbanding dengan rakan-rakan sekelas yang lain.

Tidak mahu belajar

Bagi mata pelajaran yang sukar seperti sains dan matematik, mempelajarinya adalah suatu bebanan. Lama-kelamaan timbul rasa jemu dan terus tidak lagi minat untuk belajar. Bukan sahaja sains dan matematik tetapi mungkin semua mata pelajaran.

Belajar dalam keadaan tertekan dan tidak khusyuk

Tanpa kata-kata pujian dan rangsangan, proses belajar akan berada di bawah tekanan dan hilang keseronokan. Apa yang berlaku, kanak-kanak belajar kerana takut dan dipaksa bukannya kerana hendak belajar.

Kurang motivasi dan semangat berlumba-lumba

Apabila tidak dapat membaca dan memahami perkataan, keinginan untuk membaca perkataan-perkataan seterusnya akan menurun dan mengurang. Keadaan ini tentulah merugikan diri mereka sendiri dan ibu bapa terpaksalah memujuk supaya semangat dan minat untuk membaca dapat dipulihkan kembali.

Read more...

Prabacaan

Membaca boleh ditakrifkan sebagai satu perlakuan mendapatkan maklumat melalui lambang-lambang bertulis atau bercetak. Aktiviti membaca melibatkan dua proses, iaitu;

(a) menterjemahkan lambang bertulis atau bercetak kepada bunyi bahasa.

(b) Mendapatkan maklumat atau makna daripada bunyi-bunyi bahasa


Beberapa faktor yang mempengaruhi kesediaan membaca

1. Keadaan fizikal

(i) Penglihatan (ii) Pendengaran (iii) Pertuturan (iv) Umur (v) Jantina

2. Pengalaman dan persekitaran

Pendedahan bahan bacaan di rumah

3. Emosi dan motivasi

(ii) Adakah kanak-kanak menghadapi masalah emosi?

(iii) Adakah kanak-kanak bersikap negatif terhadap buku?

4. Kecerdasan dan perkembangan kognitif

(i) Daya kecerdasan (ii) Kebolehan mental secara keseluruhan


Aktiviti prabacaan

a. Mengenal gambar yang berlainan seperti membulatkan gambar yang berlainan

b. Mengenal bentuk yang berlainan.



Read more...

AMARAN

Hak Cipta Terpelihara © Jul 2009 Hj.Zainol Abidin bin Basri.SK Teluk Medan. Bagan Serai. Perak Darul Ridzuan.

PENAFIAN:Admin tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP