;

Thursday, August 27, 2009

Prabacaan

Membaca boleh ditakrifkan sebagai satu perlakuan mendapatkan maklumat melalui lambang-lambang bertulis atau bercetak. Aktiviti membaca melibatkan dua proses, iaitu;

(a) menterjemahkan lambang bertulis atau bercetak kepada bunyi bahasa.

(b) Mendapatkan maklumat atau makna daripada bunyi-bunyi bahasa


Beberapa faktor yang mempengaruhi kesediaan membaca

1. Keadaan fizikal

(i) Penglihatan (ii) Pendengaran (iii) Pertuturan (iv) Umur (v) Jantina

2. Pengalaman dan persekitaran

Pendedahan bahan bacaan di rumah

3. Emosi dan motivasi

(ii) Adakah kanak-kanak menghadapi masalah emosi?

(iii) Adakah kanak-kanak bersikap negatif terhadap buku?

4. Kecerdasan dan perkembangan kognitif

(i) Daya kecerdasan (ii) Kebolehan mental secara keseluruhan


Aktiviti prabacaan

a. Mengenal gambar yang berlainan seperti membulatkan gambar yang berlainan

b. Mengenal bentuk yang berlainan.



0 comments:

AMARAN

Hak Cipta Terpelihara © Jul 2009 Hj.Zainol Abidin bin Basri.SK Teluk Medan. Bagan Serai. Perak Darul Ridzuan.

PENAFIAN:Admin tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam blog ini.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP