Prabacaan

Membaca boleh ditakrifkan sebagai satu perlakuan mendapatkan maklumat melalui lambang-lambang bertulis atau bercetak. Aktiviti membaca melibatkan dua proses, iaitu;
(a) menterjemahkan lambang bertulis atau bercetak kepada bunyi bahasa.
(b) Mendapatkan maklumat atau makna daripada bunyi-bunyi bahasa
Beberapa faktor yang mempengaruhi kesediaan membaca
1. Keadaan fizikal
(i) Penglihatan (ii) Pendengaran (iii) Pertuturan (iv) Umur (v) Jantina
2. Pengalaman dan persekitaran
Pendedahan bahan bacaan di rumah
3. Emosi dan motivasi
(ii) Adakah kanak-kanak menghadapi masalah emosi?
(iii) Adakah kanak-kanak bersikap negatif terhadap buku?
4. Kecerdasan dan perkembangan kognitif
(i) Daya kecerdasan (ii) Kebolehan mental secara keseluruhan
Aktiviti prabacaan
a. Mengenal gambar yang berlainan seperti membulatkan gambar yang berlainan
b. Mengenal bentuk yang berlainan.
0 comments:
Post a Comment